دسته‌بندی نشده

معتادان دیجیتالی در ۲۰۱۳

معتادان دیجیتالی در ۲۰۱۳

به عقیده نیومن سال ۲۰۱۳ میلادی، سالی است که تاثیر انقلاب دیجیتال بیشتر از هر وقت دیگر در زندگی انسان& ها دیده خواهد شد و به زودی پدیده& هایی نوظهور یا کمتر شناخته& شده به اتفاق& هایی روزمره تبدیل خواهند شد.
نیک نیومن برخی تاثیرات پیوند موبایل و شبکه& های اجتماعی را بررسی کرده است.
موبایل به مثابه کیف پول
بیشتر ما هر روز که موبایلمان را در دست می& گیریم، متوجه نیستیم که در واقع این وسیله کوچک است که هر روز بیشتر از دیروز کنترل زندگی ما را به دست می& گیرد.
به تدریج کار بانکی، استفاده از کارت اعتباری، پرداخت صورتحساب و حتی کارت سوار شدن به هواپیما همه با موبایل انجام خواهد شد.
این، ممکن است راحتی و شفافیت بیشتری به امور بدهد، اما گم شدن موبایل هر روز به کابوسی بزرگتر تبدیل می& شود. چون با گم شدن موبایل، بخش عمده& ای از اطلاعات مهم شما هم از دست می& رود. مخصوصا که دزدی تلفن& های همراه هوشمند (اسمارت& فون) هر روز شیوع بیشتری پیدا می& کند.
به این ترتیب، به زودی باید شاهد ظهور اپلیکیشن& هایی باشیم که موقعیت موبایل شما را پیدا کند یا شاید حتی به سبک فیلم& های جیمز باند، بتوانید موبایلتان را از راه دور از کار بیندازید تا مبادا اطلاعات موجود در آن، شما را از هستی ساقط کند.
تبلیغات موبایلی
اسپم و آگهی& های ناخواسته هم به زودی معضلی برای دارندگان موبایل خواهد شد. در حال حاضر ۱۰ درصد وقت مردم صرف موبایل می& شود، اما فقط یک درصد کل آگهی& ها روی موبایل تبلیغ می& شود. این فاصله در سال ۲۰۱۳ میلادی به سرعت پر خواهد شد.
به زودی بحث درباره اینکه آیا اینگونه تبلیغات ارسالی به موبایل -به عنوان وسیله& ای شخصی- ناقض حریم خصوصی است یا نه، درخواهد گرفت.
حجم تبلیغاتی که ناخواسته روی موبایل ظاهر می& شود، در کنار تبلیغات شبکه& های اجتماعی، امان کاربران را خواهد برید و این روند، بازار نرم& افزارهایی را که جلوی این تبلیغات را می& گیرند، داغ خواهد کرد.
به علاوه ممکن است برای ارائه سرویس& های بدون تبلیغ، پول بیشتری از مشتریان گرفته شود.
چهره& های سرشناس در تعقیب هواداران
ویل آی& ام از اولین چهره& های معروفی بود که در جریان یک نمایش زنده، مشغول توییت کردن بود
تاکنون همیشه مردم چهره& های سرشناس را دنبال می& کردند و می& خواستند از زندگی و کار و بار آنها سر در بیاورند. افراد مشهور هم سعی می& کردند که حتی& الامکان از دست مردم فرار کنند.
اما گسترش شبکه& های اجتماعی وضعیت را عوض کرده است؛ افراد سرشناس برای برقرای ارتباط با مخاطبان دیگر به راه& های سنتی وابستگی زیادی ندارند و بیشتر به دنبال ارتباط مستقیم با مخاطب هستند.
به این ترتیب، طرفدارانی که فرد موردنظر خود را در شبکه& های اجتماعی دنبال می& کنند هدف انواع تبلیغات قرار خواهند گرفت. چون این چهره& های مشهور (سلبریتی& ها) برای هر توئیتی که کالای خاصی را تبلیغ کند، مبلغی را از شرکت سازنده می& گیرند.
به تازگی سازندگان برنامه& های تلویزیونی از ستاره& ها و افراد مشهور می& خواهند تا با توئیت کردن، قبل، در حین و پس از پخش یک برنامه، دنبال& کنندگان خود را به مقصدی جدید هدایت کنند.
شبکه جهانی خبر
پیوند مبارک یا شاید نامبارک موبایل و شبکه& های اجتماعی، راهی سریع و تازه برای انتشار اخبار فراهم کرده است.
المپیک لندن که به آن لقب “المپیک توئیتر” دادند، به خوبی این موضوع را ثابت کرد و توئیتر سریع& ترین وسیله کسب خبر بود. یک سوم کسانی هم که به وبسایت بی& بی& سی انگلیسی سر می& زنند این کار را با موبایل انجام می& دهند.
این روند هم بر نحوه تولید و هم بر چگونگی انتخاب خبر تاثیر خواهد گذاشت؛ شیوه& های تازه اطلاع& رسانی مثل صفحات زنده متنی برای گزارش مسابقات ورزشی یا اتفاقاتی که هر لحظه خبرسازند، روزبه& روز محبوب& تر می& شوند. اما نسل جوان بیشتر ترجیح می& دهد خبر را مستقیما از لینک توئیتر یا فیس& بوک بگیرد.
البته در سال ۲۰۱۳ میلادی، شکل تازه& ای از پیوند موبایل، تلویزیون و شبکه& های اجتماعی، مثل شبکه اجتماعی Thisnewsnow رونق خواهند گرفت. این شبکه ویدئوهایی کوتاه را منحصرا روی موبایل پخش می& کند.
شبکه جهانی شایعه
اما جز انتشار سریع و مستقیم خبر، ترکیب موبایل و شبکه& های اجتماعی، عرصه تازه& ای هم برای شایعه و غیبت فراهم کرده است.
با درز اخباری که سعی می& شد محرمانه بماند، یا انتشار اخباری که دادگاه ممنوع کرده بود در شبکه های اجتماعی، قانونگذاران خود را با موجودی مجازی روبه& رو دیدند که به حکم، دستور و قانون وقعی نمی& گذارد و راه خود را می& رود.
چند مورد بازداشتی که اخیرا در بریتانیا به علت توئیت غیرقانونی یا کذب انجام شد نیز نمایانگر عمق ماجراست.
به نظر می& رسد که سیاستمداران، قانونگذاران و حقوقدانان هنوز ویژگی دنیای جدید را درک نکرده& اند. آنها نه تنها از زمانه عقب افتاده& اند، بلکه وقت و هزینه بی& موردی را صرف راه& های سنتی برای مبارزه با پدیده& ای مدرن می& کنند. تا آنها همراه زمانه شوند و آنچه را در شبکه& های اجتماعی دیده می& شود، به مثابه قانون& گریزی نبینند، راه درازی مانده است.
کاربران هم لازم است که به تدریج با مفهوم مسئولیت در انتشار مطلب در شبکه& های اجتماعی بیشتر انس بگیرند.
اعتیاد دیجیتال
اگر دوست یا همسرتان دائم در حال چت کردن (ارتباط دیجیتال) با دوستان در شبکه& های اجتماعی است یا سر میز شام روی موبایل نتیجه فوتبال را چک می& کند، نشانه& ای از یک وابستگی روزافزون است؛ وابستگی به دسترسی به اخبار و اطلاعات در کوتاه& ترین زمان ممکن.
موبایل جای معاشرت با دوست و همسر را گرفته است و شاید خیلی& ها ندانند که نزدیکترین دوستشان موبایلشان است. در نتیجه، کلینیک& های ترک اعتیاد دیجیتال نباید زیاد دور باشند.
سال ۲۰۱۳ میلادی، سال رشد عظیم موبایل و شبکه& های اجتماعی است. جریانی که سر ایستادن ندارد. قطاری که برای کسی توقف نمی& کند. باقی، هنر کسانی است که یاد می& گیرند چه زمانی و چگونه سوار این قطار شوند و از همه مهم& تر یاد می& گیرند که چه زمانی و چگونه از آن پیاده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *