3ds Max 2012 با تمام قوا به بازار آمد
3ds Max 2012 با تمام قوا به بازار آمد
در این مقاله به ادامه توضیحاتم در رابطه با مکس 2012 خواهم پرداخت که انصافاً شمردن ویژگی های جدیدش هم کلی زمان میبره و به گفته خود شرکت معظم Autodesk ، بزرگترین نسخه از مکس رو در پیشرو خواهیم داشت که برخی از ویژگی های اون رو 5 سال طول کشیده تا بتونن بهش اضافه کنند . تا جایی که شایعاتی در مورد شرکت Autodesk و حذف تدریجی MAYA از گردونه برنامه های 3D شنیده میشه (البته من هرچی گشتم منبع موثقی در این باره پیدا نکردم ) ولی اینجور که شرکت Autodesk به برنامه Max میرسه ، این شایعه بیشتر پررنگ میشه . نکات جالب و قابل توجه برای همه دوستاران مکس کار : –نسخه 2012 روی همه ویندوزها و سخت افزارها کار نخواهد کرد –مشخصات سخت افزاری برای نصب MAX 2012 به قرار زیر هست : – فقط پردازنده هایی که از مجموعه دستورات جدید SSE2 پشتیبانی میکنند ، یعنی تمام پردازنده های Phenom و Opteron و برخی از Athlon 64 ها از شرکت AMD و پردازنده های نسل Core و Xeon ها و برخی از Pentium 4 های 64 بیتی با تکنولوژی Core – حداقل 4 گیگ رم و توصیه شده 8 گیگ رم از نوع DDR2 یا DDR3 – دو برابر حجم رم دستگاهتون باید روی هارد Page File یا بقول این شرکت swap space داشته باشید ! – کارت گرافیکی با حداقل حداقل 256 مگ حافظه که 1 گیگ توصیه شده ! (نشان از درگیری بسیار زیاد کارت گرافیک در این نسخه داره) – هر کارت گرافیکی هم قابل قبول نیست و باید از Direct3D 10 و Direct3D 9 و OpenGL پشتیبانی کنه . – بسیاری از جلوه های جدید در این نسخه ، فقط روی کارت گرافیک هایی که از 3.0 Pixel Shader و Vertex Shader 3.0 به بالا بهرمند هستند اجرا خواهد شد . – برنامه های Internet Explorer 8.0 یا Mozilla Firefox 3.0 یه بالا باید روی سیستم عامل ویندوز نصب باشد – این شرکت بطور جدی اعلام کرده که این نسخه روی پردازنده هایی که از SSE2 پشتیبانی نکنند ، اجرا نخواهد شد – اگر بخواید از موتور رندر QuickSilver استفاده کنید (جلوتر بیشتر در موردش صحبت خواهیم کرد ) باید حتماً برای محیط های سبک ، کارت گرافیکی با 512 مگابایت حافظه و برای محیط های سنگین حداقل 1 گیگ حافظه داشته باشید –در داخل موتور رندر Mental Ray ، ویژگی اضافه شده به نام iRay که خودش یک موتور رندر هست و بطور حیرت آوری کار میکنه ! برای اولین بار ، پردارنده اصلی دستگاه CPU ، در کنار GPU بطور کامل فعال خواهد شد . یعنی اگر شما کارت گرافیکی از شرکت nVidia و دارا بودن هسته های CUDA داشته باشید ، با فعال کردن این ویژگی ، کارت گرافیک هم وارد رندر شده و سرعت رندر را چندین برابر بالا میبره و جالبتر اینکه به دلیل فیزیکال بودن این موتور ، به گفته شرکت Autodesk ، به سختی میشه واقعی یا مجازی یودن تصاویر رو تمیز داد !!!!! –برای اولین بار هست که فعال یا غیر فعال بودن کارت گرافیک در کیفیت خروجی نهایی تاثیر گذار هست یعنی همان رندر با فعال بودن iRay و فعال شدن کارت گرافیک ، بسیار واقعیتر خواهد بود . –حجم این نسخه بسیار بالا بوده و دیگه هیچ نسخه ای روی CD یا DVD های معمولی به فروش نخواهد رسید و به دلیل حجم 9 گیگابایتی اون ، فقط روی DVD های دو لایه و BD ارائه خواهد شد . –برای اولین بار نسخه Mac هم زده شده که نیاز به مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری زیر داره : – تمام Mac Pro هایی که از پردازنده های شرکت اینتل با مشخصات بالا استفاده میکنند . – تمام MacBool Pro ها – داشتن برنامه Boot Camp V 2.0 به بالا 8 گیگ رم برای نسخه 64 بیتی – حداقل 20 گیگ هارد خالی روی درایوی که سیستم عامل Mac نصب هست . – سیستم عامل Mac OS X 10.5 به بالا –دوستانی که از سیستم عامل Windows در کنار Mac روی دستگاه MacPro استفاده می کنند هم میتونند با شرایط زیر از این نسخه بهرمند بشن : – برنامه Parallels Desktop 4.0 به بالا – حداقل 40 گیگ حافظه روی درایور سیستم عامل که 100 گیگ توصیه شده ! –نسخه کامل ولی 30 روزه از این لینک قابل دانلود هست . http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/download/item?siteID=123112&id=16324410 — قیمت این نسخه بطور خام 3.495 دلار یا 3.600.000 تومان است ! استفاده کامل از قابلیت PhysX در کارتهای گرافیک شرکت nVidia در شبیه سازی ها مخصوصا استفاده از Rigid Body که سرعت شبیه سازی رو چندین برابر و دقت اون رو تا حد بدون اشتباه بالا میبره و میشه از اون در Viewport هم استفاده کرد . — تصویری از قابلیت Nitrous در استفاده همزمان از GPU و CPU در Viewport رو میبینید . این ویژگی باعث میشه تا بطور نامحدود از نورها و سایه ها در محیط Viewport استفاده کنید و از Higher-Quality Transparency هم در شفافیت بالا استفاده کنید . — هشتاد متریال به متریال های قبلی اضافه شده که دارای تکسچرهای متغییر یا Dynamic هستند ، یعنی متناسب با مدلتون خودشون رو هماهنگ میکنند تا بهترین کیفیت رو در سبکترین شکل ارائه بدن . –اضافه کردن دو روش جدید در گرفتم UV از Unwarping به نام های LSCM و Peel که به گفته این شرکت میتونید بهترین نتیجه رو با یک کلیک بگیرید ! –اضافه کردن روشی برای اعمال UV های ساده برحسب زاویه دید تا بهترین حالت تکسچر دیده بشه . –استفاده از VDM یا Vector Displacment Map برای گرفتن بهترین نتیجه با داشتن جزئیات بسیار بالا در مدلها که ظاهراً رو دست Normal Map بلند شده !!! — گزاشتن Graphit Tools کم بود ، حالا مقدار زیادی براش همانند برنامه پرقدرت ZBrush روی مکس سوار شده تا بتونید در مکس کار Sculping رو انجام بدبد !!! –میرسیم به شاهکار ویژگی های این نسخه که باعث سیخ شدن موی بدن هرچی مکس کار هست میشه ! برنامه های دیگه شاید خواب داشتن همچین ویژگی رو هم تاحالا ندیده باشن !!! گرفتن رندرهای هنری و DigiPaint در خروجی و یا در Viewport توسط کارت گرافیک و با موتور رندر این رندرها شبیه سازی نقاشی با مداد، اکلیل و آبرنگ و غیره رو انجام میدند . نام این ویژگی رندرهای غیر واقعی یا هنری هست و به non-Photorealstic Effect یا افکت های غیر واقعی معروف هست . در واقع رندرهای شما با اینکه 3D هست ولی مانند نقاشی دیحیتال و کارهای هنری میشه . ویژگی های این نسخه تا جایی زیاد هست که ارزش اینهمه تلاش رو داشت و الکی قیمت خامش 3500 دلار نیست . سالها زمان برده تا این نسخه که به گفته خیلی ها شروعی بر پایان سایر نرم افزارهای اینچنینی خواهد بود ، ساخته بشه . سایر ویژگی ها رو هم که قبلا و در تاپیکی مجزا نام بردم . مثلا فعال شدن تمام هسته های پردازنده در Viewport و … ما امیدواریم در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کتاب جامعی را در مورد 3dsMax 2012 خدمت شما ارایه کنیم.