دسته‌بندی نشده

نسخه جديد فونت نستعلیق با رفع اشكالات گذشته عرضه شد

نسخه جديد فونت نستعلیق با رفع اشكالات گذشته عرضه شد

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از واحد ارتباطات دبیرخانه شورای عالی اطلاع& رسانی، دکتر بهروز مینایی، معاون فنی دبیرخانه شورای عالی اطلاع& رسانی، طرح تولید قلم نستعلیق رایانه& ای را با هدف گسترش استفاده از خط فارسی در نگارش& های رایانه& ای و پاسداشت فرهنگ غنی ایران اسلامی در خط تحریری و نوشتار نستعلیق دانست و اظهار داشت: طرح تولید قلم نستعلیق رایانه& ای چند سال گذشته در دستور کار این دبیرخانه قرار گرفت و با همکاری یکی از شرکت& های خصوصی پیاده& سازی و تولید شد و جهت استفاده عموم در وب& گاه دبیرخانه قرار گرفت.

وی ادامه داد: خط نستعلیق با توجه به تنوع ارتفاع قرارگیری حروف از خط مبنا یا خط کرسی نوشتاری، برای پیاده& سازی و استفاده در ویراشگرهای متن مشکلات بسیاری ایجاد می& کند و ترکیب& های ممکن، تنوع را بی& شمار می& نماید.

وی افزود: نسخه گذشته علی& رغم استقبال فراوان کاربران و دانلود حدود 400 هزار نسخه از وب& گاه دبیرخانه، دارای اشکالاتی بود که در نسخه جدید برخی از آن& ها رفع شده است.

دکتر مینایی نسخه جدید را با امکان ایجاد کشیدگی جهت زیبایی با رعایت قواعد خط نستعلیق در نوشتار و همچنین رفع برخی اشکالات عدم انطباق با یونی& کد دانست و تصریح کرد: نسخه جدید به تایید استاد خوش& نویس امیراحمد فلسفی نیز رسیده است .

وی در پایان تصریح کرد: دبیرخانه شورای عالی اطلاع& رسانی با عرضه رایگان این فونت، گام نخست را در احیاء و بکارگیری فونت نستعلیق در محیط رایانه& ای برداشته و امید است با کسب نظرات، مراتب ارتقاء، پیشرفت و فراگیر شدن خط فارسی در محیط رایانه فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *