دسته‌بندی نشده

صورتحساب مالی، تکیه‌گاه اصلی شما برای ثروتمند شدن

صورتحساب مالی، تکیه‌گاه اصلی شما برای ثروتمند شدن

ثروتمند بودن به چه معناست؟
این شاید مهم& ترین سؤالی باشد که می& توانید بپرسید و به آن پاسخ دهید. برای بیشتر مردم، ثروتمند بودن به معنای کسب درآمد زیاد است. آنها فکر می& کنند که اگر بتوانند هر ماه کمی بیشتر پول به دست بیاورند، همه مشکلاتشان برطرف می& شود و مانند پادشاهان و ملکه& ها زندگی خواهند کرد.
سواد& مالی با درک صورت& های حساب& های مالی شخصی شما شروع می& شود
واقعیت این است که پول شما را ثروتمند نمی& کند. چیزی که شما را ثروتمند می& کند بهره هوشی مالی شماست. مثلاً 100000 دلار را به فردی با بهره هوشی مالی پایین و فردی با بهره هوشی مالی بالا بدهید و من تضمین می& کنم که تفاوت زیادی در نحوه خرج و رشد آن پول خواهید دید.
تفاوت اصلی بین افراد دارای ضریب هوشی مالی پایین و بالا، سوادی ساده اما عمیق است: توانایی درک یک صورت& حساب مالی.
یکی از مهم& ترین چیزهایی که برای موفقیت مالی به آن نیاز دارید این است که بدانید چگونه صورت سود و زیان و ترازنامه را بخوانید.
اما مهم& تر از آن درک رابطه بین آنهاست. شما می& توانید آن را در بازی& گردش& مالی پدرپولدار مشاهده کنید[1].
بسیاری از افرادی که در کلاس& های حسابداری شرکت می& کنند یاد می& گیرند که چگونه صورت سود و زیان و ترازنامه را جداگانه بخوانند. با این حال، من همیشه این را جذاب می& دانستم که این کلاس& ها به شما آموزش نمی& دهند که چرا یک سند برای دیگری مهم است یا چگونه بر یکدیگر تأثیر می& گذارند.
پدرپولدار من احساس می& کرد که رابطه بین این دو حیاتی است: «چگونه می& توانی یکی را بدون دیگری بفهمی؟ چگونه می& توانید بفهمید که یک دارایی یا بدهی واقعاً بدون ستون درآمد یا ستون هزینه چیست؟» او همیشه این سؤال را از من و پسرش می& پرسید.
به قول پدر پولدار، درک رابطه بین این دو به ما این امکان را می& دهد که به راحتی مسیر جریان نقدی خود را ببینیم و به راحتی تشخیص دهیم که آیا چیزی برای ما درآمد دارد یا خیر.
اگر چیزی درآمد کسب کند، یک دارایی است. اگر نه فقط این یک بدهی است.
پدر پولدار می& گفت: «فقط به این دلیل که چیزی در زیر ستون دارایی فهرست شده است، آن را به دارایی تبدیل نمی& کند. دلیل اینکه مردم از نظر مالی آسیب می& بینند این است که بدهی& ها را می& خرند و آنها را اشتباهاً در ستون دارایی فهرست می& کنند.»
مهم این نیست که چه چیزی به دست می& آورید (درآمد)، بلکه به مقداری که نگه می& دارید (هزینه& ها) اهمیت دارد.
برای اکثر مردم، ایده فقط داشتن درآمد بالا چیز خوبی است اما برای پولدارها بد است. برای اکثر مردم، ایده هزینه& های کم چیز خوبی است اما برای ثروتمندان باز هم بد است. در واقع، این فقط افراد فاقد & هوش مالی هستند که فکر می& کنند «کسب پول زیاد» در قالب درآمد کسب شده (چک حقوقی) چیز خوبی است. اینها معمولاً کارمندانی با دستمزد بالا مانند دارندگان C-suite هستند. آنها ممکن است ثروتمند به نظر برسند، اما هنوز مانند فقیرها فکر می& کنند.
همانطور که پدر پولدار می& گفت: «پول فقط یک ایده است.»
هنگامی که این ایده را درک کردید که درآمد کم و هزینه& های بالا خوب است، یکی از محوری& ترین واقعیت& های این ایده به نام پول را درک کرده& اید. عدم درک این مفهوم اساسی، دلیل شکست بسیاری از افراد ثروتمند است.
چگونه پول واقعاً کار می& کند
همانطور که من در طول زندگی& ام ایده پول را مطالعه می& کردم، قانون 90/10 را کشف کردم: 90 درصد مردم 10 درصد از پول دنیا را به دست می& آورند. ولی آنها چطور این کار را انجام می& دهند؟ با قرار دادن درست درآمد و هزینه& های خود در جاهای خود در برگة صورتحساب مالی. البته اینها همان 10 درصدی است که اوکاسیو کورتز[1] فکر می& کند می& تواند مالیات& ها را افزایش دهد و برنامه& های سیاسی خود را تأمین مالی کند.
اگر پول یا نحوه کار آن را درک نکنید، این جمله برایتان عجیب به نظر می& رسد که بعضی ثروت خود را از درآمد کم و هزینه& های بالا به دست می& آورند.
ممکن است این سؤال را بپرسید: «چگونه درآمد کم و هزینه& های بالا می& توانند ما را ثروتمند کنند؟» پاسخ این است که سرمایه& گذاران با انجام مجموعه استفاده& های پیچیده از قوانین مالیاتی و شرکتی برای بازگرداندن این هزینه& ها به ستون درآمد در برگة صورت& حساب مالی خود استفاده می& کنند.
برگرفته از کتاب «نشخوار فکری فقیرانه» نوشته رابرت کیوساکی-کیم کیوساکی انتشارات طاهریان
برای تهیه این کتاب به سایت انتشارات طاهریان مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *